2012. január 7., szombat

Gondolatok...

Ismét megvan a kedv, idő, és monitorra vetek pár gondolatot. Mégpedig olyan dolgokról irogatok, amik az átlagos napi bejegyzéseimből nem nagyon, sőt inkább egyátalán nem derülnek ki. Hátha vkit érdekel, és osztja, nem osztja a leírtakat. Természetesen várom a kritikát. Na, mandula vagy a grillcsirke kézbe (harcosoknak gyümölcs, zöldség), és mehet az olvasás ;-)

Szóval az egyes edzéseimnél csak a fő munka, a fő sorozatok vannak megemlítve, de azt azért hozzátenném, hogy nem kevés "melegítés" (hívjuk most így) előzi ezt meg...

Ahogy pár poszttal lejjebb a sztorizgatásnál írtam, ahogy alakultak át a napi edzések (bejött ugye a crossfit, kettlebell), rengeteg okosságot talált az ember a neten. Így találkoztam a váll re- és prehabilitációs gyakorlatokkal, akkor sokat olvasott az ember a Z-Health-ről is. Itt szemináriumon nem vettem részt, de a DVD-t illetve a pdf manual-t beszereztem (R-Phase, Neural Warm UP). Említhetem még az SMR-t is. Akkor volt tavaly előtt a ceglédi tábor, ahol szintén belefutott az ember pár korrekciós, bemelegítő gyakorlatba. És a tavalyi FMS felméréskor is szintén. Rengeteg volt tehát a "hoppá élmény", és a bemelegítési blokk is átalakult rendesen, és bejött jó pár új dolog a tesiórás gimnasztika mellé/helyett. (bár ez a tesis gimnasztika is több volt, mint amit mások csinálnak teremben. Fekvenyomásra készülés előtt 2-2 karkörzés előre ill hátra, és kész)

Nálam vhogy így néz ki a dolog, mármint a bemelegítés. Nem tudom, hogy jó-e nem jó, sorrend stb, de a neten való okosodáson kívül, csak magamra tudok figyelni, hogy mi jó, mi nem jó, mi működik, mi nem. Ahogy a nagyok szokták mondani, úgyis jelez a test.
-SMR hengerrel kezdek, nagyjából átgörgetem az egész testem. Már ez egy jó kis melegítés. Ha vhol csomó, fájdalom van, azt a területet kicsit jobban, plusz visszatérek rá edzés után vagy pihinapon. Vádlit, talpat pedig inkább a trigger taillel küldöm meg.
-utána deréktól felfelé melegítem be az izületeket (gerinc thorakális szakasz, vállak, lapocka, könyök, csukló, ujjak, stb.) Z-Health Neural warm up alapján. Ahogy írtam, nem szemináriumon tanultam, amit semmi nem helyettesíthet, viszont nem véletlenül került kiadásra a DVD és írott manual, amiben a doki nagyon precízen, érthetően magyarázza el a dolgokat, hogy hogyan álljunk, lazán, húzzuk ki magunkat, stb. Izületi bemelegítő blokknak tesis gimnasztika helyett, nekem működik.
Utána megnézem, hogy a nyújtott kezeimet meddig tudom kényelmesen emelni. Ez mindig a fül vonala mögé megy gond nélkül, szóval mehet a fej feletti munka, a húzódzkodás.
-húzódzkodásnál a fő súly előtt megy pár sor bemelegítő sor szabad testsúllyal és kisebb súllyal. Ismétlésszámok természetesen alacsonyak, max 3-ak. A szabad testsúlyos résznél, és kis súlynál igyekszem minél robbanékonyabban, dinamikusabban felhúzni magam. Ez utóbbit olvastam, hogy jó, megfogalmazni nem tudom, de értem. A lényeg, hogy jó legyen a start ;-) Természetesen húzónál a vállaim a tokjukban feszesen vannak, és próbálok feszíteni is, ahogy lehet.
-a húzódzkodás szüneteiben elkezdem az alsótest izületeinek bemelegítését (lábujjak, boka, térd, csípő, stb.). Hogy miért ekkor?! Egyszerű, időspórolás (3-5perc pihi van a húzó sorozatok között, ezt így meg hasznosan töltöm ki), illetve ez jött be, hogy a pistol jól menjen. Lenyomom tehát a Z-s izületi körzéseket, majd FMS-en tanult boka és csípőmobilitási gyakorlatokat végzem (bal boka, bal csípőre többet, mert ez a gázosabb terület). Miután vége a húzódzkodásnak, közvetlen a pistol előtt tolok egy toe touch korrekciót (emlékszem, amikor Cegléden először mutatták, tátott szájjal néztünk Traxival, és azóta is röhögök, hogy működik, és simán letenyerelek a talajra előrehajolva)
-aztán ugye pistol. Előtte bemelegítő sorok kisebb súllyal, és robbanékony ismétlések.
-aztán floor press, szintén kisebb súlyos bemelegítő sorozatokkal, robbanékonyan.
-utána idő, és érzés alapján, haskerék, swing, SMR jön

Valakinek ezek a dolgok egyértelműek, de gondoltam sok év után azért megemlítem ;-) Nekem így jött be ez a "bemelegítés", így működik most, de biztos lenne mit javítani, módosítani, tanulni. Természetesen nyitott vagyok, mint eddig is...

A napi edzést munka után, közvetlen hazaérkezéskor leküldöm. Egy azért, mert ekkor még használható vagyok, van energiám. Később este csak beájulnék. Kettő, hogy edzés után végre minél hamarabb ehessek... ;-)
Igen, este eszem főleg, mert ahogy a szabadtestsúlyos gyakorlatok is megfertőztek, megfertőzött a Warrior Diet, vagyis a Harcosétrend is. Elolvastam a könyvet is, meg mondom, az internet... amivel kettlebell vonalon eddig találkoztam, és kipróbáltam, az nálam működött, akkor ez miért ne.
Normálisan szeptember elején kezdtem, és mondhatom, hogy egyből, zökkenőmentesen ment. Napi 8-9 óra irodai meló mellett nem is volt szükségem szinte kajára egész nap. Nagyon illet hozzá, és nagyon kényelmes. Mit, és hogy csinálok?!
-semmi reggeli, 12:00ig lecsúszik kb 1,5l vmilyen tea. Természetesen ízesítés nélkül natúran. Néha egy-egy citromkarika kerül bele, amit a tea elfogyása után be is nyomok, de ezt megérdemlem ;-) 12 környékén 2-3 gyümölcs. Attól függően, hogy érzem. Kell vagy nem, több vagy kevesebb. Igen, általában gyümölcs, mert mástól olvastam az ötletet, illetve kényelmes vagyok, és ezt csak be kell dobni a táskába, és nem kell előkészíteni, mint a salátát :P Gyümölcs változatosan tehát, almától a kókuszig, minden, amit ismerek, eszembe jut. Válogatós meg nem vagyok. Szorgalmasabb napokon készítek "salátát". (uborkától, olivabogyóig minden)
- 12:00-től hazamenetelig lecsúszik még 1-1,5l tea (változatosan szintén: zöldtea, kamilla, menta, csalánfű, gyümölcs, gyömbér, ami a kezembe akad), és ha kell akkor még egy "biztonsági" gyümölcs.
- 17:00kor edzés, ami legkésőbb 18:30ig megvan, és utána jöhet a lakoma...

A lakoma: a lényeges lépéseket mindenképp betartom, és először salátát vagy párolt zöldséget eszem (vagy mindkettőt), amit a fehérje követ hús, hal, tojás formájában (kemény sajtot eszem, de egyéb tejtermékeket nem. Nem, mert nem szeretem, de vmilyen paleo cikkben olvastam, hogy mi és miért nem javallott, ezért azóta nem, és nem is hiányzik). Majd a fehérje lépést követően jön vagy a szénhidrát vagy a zsír magok formájában. Ok, nem mindig tiszta ételeket tolok, tehát belefér a kapott sütemény vagy a párom készítette tészta, de a fő lépéseket betartom.
Ja, és persze azért ilyenkor is iszom. Föleg vizet, amennyi épp jól esik. (össz. 3-5l folyadék összejön egy nap)
És működik... tényleg, frissebb, aktívabb vagyok. Az edzéstől tartottam, hogy nem lesz erőm, de van, és megy.
Hétvégéken néha nem kivitelezhető a dolog. Nem akarok csodabogár lenni, elmagyarázni, hogy mit miért így csinálok, és a családi ebédeken nem részt venni. Akkor természetesen eszem, de figyelek a lépésekre, és igyekszem kihagyni a szénhidrátot. (mondjuk, ha van süti, akkor köretként nem eszem krumplit, rizst...persze sütit igen :-) )
Ha nem ülőmunkát végeznék, lehet nem bírnám, de most sima, gond nélkül megy, és 4 hónap után el sem bírom képzelni, hogy visszatérjek a régi, napi többszöri étkezésre. A testtömegem átlagosan 1kg-val kevesebb, ami nem sok, de a fogyás/hízás nem is volt cél, az a -1kg meg az egykezes húzódzkodásnál nagyon jól jöhet ;-)
Ja, ma ismét nekiállok a könyvnek, hátha egy kis tapasztalattal a hátam, vagyis a gyomrom mögött ;-), vmit jobban értelmezek.

Nem említettem a táplálékkiegészítőket... nálam viszonylag egyszerű a dolog. Semmi fehérje, semmi energizáló, csak egy nagyobb multivitamin csomag, amit eszem. Név szerint a Scitec Multipak Pro (megfázás, járványok idején 1-3db 1000mg-os C vitamin is lecsúszik pluszban). A leírás szerint van benne minden, ami fontos (Q10, Omega 3, KalMag, D vitamin stb). Az egyetlen dolog, ami nem szimpi benne, hogy csilicsálé, feliratos kapszulákat tartalmaz, és a csomagolás is olyan, mintha az űrből jött volna, de ez van. Ár-érték arányban, nekem ez jött be legjobban, ennyi.
Ezt a lakoma közben-után csipegetem be.
Hogy miért is?!...nem az edzés által, hanem más vonalon találkoztam ezzel a nagy dozisú (én így hívom) vitamin témával. Egy-két sztori, beszélgetés után nálam kötött ki a Cenzúrázott egészség című könyv, amit elolvastam, és engem meggyőzött, hogy a mai toxikus világban, kell vmi plusz vitaminkiegészítés, hogy egészséges legyen az ember. Oké, sokaknak nem lehet vmi bizalomgerjesztő, hogy 6-8 színes bogyót töm magába, de ezzel én nem foglalkozom. Főleg azért sem, mert azóta szinte nem voltam beteg, és ha mégis, az évente kb egy megfázás, amiből a korábbiakhoz képest hamarabb kilábaltam. Engem meggyőzött.
Ezután meg az edzés vonalon is mindenhol azt olvassa az ember, hogy ásványi anyag, vitaminpótlás kell, és szinte mindenki eszeget ilyen kiegészítőket, szóval ez is meggyőző volt.

Összefoglalva, nekem szinte nem is érdemes könyvet olvasnom, mert, amit olvastam, azt csinálom, mint vmi utánozós majom ;-) Eléggé befolyásolható ürge vagyok, de ezt vállalom, mert szerencsére működnek az olvasottak, tanultak ;-)

Azért a nemsokára kezdődő Fegyencedzéses blokkot kicsit felülbírálom a máshol olvasottak, és nálam már bevált dolgok alapján. Mégpedig az, hogy nem fogok semmiképp sem nagy ismétlésszámokkal dolgozni, és nem fogok lassú ismétléseket csinálni (2-1-2mp-es tempó) Ugye megint arra hivatkozhatok, hogy sok edzésblogon olvasható ez a jó duma, hogy "a 6. már aerobic". Ezt osztom én is. Ha erő kell, akkor nem kell 5 ismétlésnél több. Az egykezes húzódzkodáshoz pedig erő kell, és nem is kevés. A tempó... a fickó, aki a könyv képein mutatja be a gyakorlatokat, a saját honlapján (itt) is azt írja az egykezes húzódzkodásnál, hogy a bemelegítő sorozatoknál, gyors, robbanékony ismétlésekre (természetesen az egyes ismétlések külön-külön gyorsak, gyorsan indítja őket, és nem kapkodva tépkedi az össz. ismétlésszámot) törekszik, mert ez segít abban, hogy az egykezes húzó alsó, kiinduló pozíciójából jól, könnyebben tudjon indulni. Ez is logikusnak tűnik...legalábbis nekem.
Ja, és természetesen nem heti 1 max 2-szer fogok egy gyakorlatot edzeni, hanem minden edzésnapon. A 40 napos könnyű erő programokban tapasztaltak által is erre jutottam, és megint csak ismételni tudom, hogy a többi fanatikus erőedző kolléga is naponta edzi a fontos dolgokat, kicsi ismétlésszámmal.

Nem könyben, de pdf-en elolvastam a Fegyencedzés 2 című könyvet angolul (szóról szóra mindent nem biztos, hogy le tudnék fordítani, de a lényegi részek tiszták, és nagyon tetszett Paul Wade stílusa is) Na innen jött egyébként a vádlizás iránti ötlet, a marokerősítés, melynek mesterlépése az egykezes törölközőn lógás, a human flag, vagyis a zászló, és majd kóstolgatom a Trifecta gyakorlatokat is.

Ennyi lett volna az újabb filozofálás, sztorizgatás, mese. Akik meg netán azt hitték, hogy csak a 2x5 meg a 6x1 megy és kenyeret zabálok kenyérrel, azoknak egyfajta definíció, hogyan is kell értelmezni engem, mi van a dolgok mögött ;-)

Megyek, kezdem is a melegítést. Ja, és amit ma ettem...háááát, nem sok. Egy citromkarika a kb 1.2l kínai zöldtea után, és 2 szem fokhagymás olivabogyó (Eszti ebédelt, és megállapította, hogy nem mandulás, hanem fokhagymával töltött olivabogyót vettem neki, ő azt meg nem szereti. Annyi baj legyen, majd én jól benyomom ;-) )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése